apt-get fungerar riktigt dåligt...

...för mig

De senaste två veckorna har jag börjat få stora problem med apt-get

Jag får felmeddelanden som
============= TYP 1 ==============
Reading Package Lists... Error!
E: Malformed Status line, no 3rd word
E: Error occured while processing libgdk-pixbuf2 (UsePackage1)
E: Problem with MergeList /var/lib/dpkg/status
E: The package lists or status file could not be parsed or opened.

update available list script returned error exit status 1.
Press <enter> to continue.
==================================

och
dpkg: parse error, in file `/var/lib/dpkg/status' near line 8242 package `libgdk-pixbuf2':
 `not' is not allowed for third (status) word in `status' field

Jag har läst att man kan prova med att kasta de två .bin filerna i "/var/cache/apt/" samt available filen för att sedan köra dpkg update för att skapa nya.

Jag har modifierat min source.list, den fungerar tillfredställande om endast CD:n står som source. Har provat med en maskin lokalt här i stan, med sunet med debian.org, med du.se... hela tiden med samma resultat.

Ibland när jag kör dselect update, så lyckas den bygga available filen, MEN så gott som alltid är något fel i den. Någon gång emellanåt blir den riktig och jag försöker installera klart de paket som inte blev ordentligt installerade ... och skiten blir korrupt igen!

Jag har formaterat om maskinen tre gånger under förra veckan... den ÄR frisk och fräsh? Kör då med en skiva 3r0 => har dragit hem 3r2 som utväg ifall inte ni har något tips. Jag är dock rädd att felen följer med ändå.

När jag formaterar så blir den rikgtigt bra, funkar oerhört fint, tills jag kör en aptget update; apt-get upgrade och ett 16tal paket ska uppdateras, då kajkar allting ur.

Är det någon som har nått tips?