Re: Låsa användare till sitt /home

On Mon, Jan 12, 2004 at 11:44:54AM +0100, marcus@seg.nu wrote:

> Jag ser detta endast som en temporär lösning tills jag sätter upp en
> ftp-server. Jag har inte många users, ca 15 st, och bara bekanta, men
> ibland vill man att en okänd person ska kunna logga in. [...]
>
> När jag loggar in som denna demo-user med ssh så kan jag
> gå in i tex /www och kopiera hem allt under. Det är inte så bra.

Som temporär lösning skulle jag då föreslå att du helt enkelt låter
bli att dela ut konton till opålitliga personer. =) Faktum är att
jag tycker att du bör ha det som en permanent lösning.

Det verkar inte vara arbetsrelaterat, så det kan inte vara skrik och
panik om dessa individer får vänta någon vecka extra, medan du i lugn
och ro sätter upp en ftp med begränsade konton.

I synnerhet eftersom du själv är ovan linuxanvändare, så är det en
mycket dålig idé att både släppa in användare som du inte litar på
och samtidigt använda chroot som du sannolikt har svårt att säkra
på egen hand.

PS. Jag skulle vilja be dig sluta topposta. Klipp istället i citaten
    och svara _under_ det du citerar. Läs mer om varför topposting är
    dåligt här:
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/usenet/brox.html
        http://www.i-hate-computers.demon.co.uk/
    Tack på förhand!