Re: Starta program vid uppstart av X window

Om man kör KDE eller GNOME så finns det separata inbyggda sätt att starta
program (Autostart under KDE, sessioninställningarna under GNOME).

Annars är det traditionella sättet, med Xsession, att du skapar en .xinitrc i
ditt hembibliotek som då laddar dina program inklusive fönsterhanterare...

Exempel:
#!/usr/bin/env bash
setmixer vol 30
xmodmap $HOME/.Xmodmap
fortune|xmessage -f-
exec /usr/bin/fluxbox

glöm inte "exec" före sista raden, så att du slipper ödsla minne på en onödig
skalprocess...

Om man gör sådär behöver man se till att man använder "Xsession" som session.
Kör du tex KDM eller GDM så kommer de default använda någon annan sorts
session. Dumheter tycker jag, mycket bättre med en välarbetad Xsession för
den burken. På mitt hemmasystem plockade jag förut bort alla sessioner utom
Xsession och skrev om den så att den laddade KDE.. Så kan alla användare få
en bra defaultsession och om de inte trivs med den så kan de skapa en
egen .xinitrc.