Re: Kernel2.6 får kernel panic!

On Mon, 5 Jan 2004, Björn Johansson wrote:

> Hej!
>
> Jag har kompilerat en 2.6.0 kärna med ALSA stöd och
> en massa andra trevliga saker, men den får dessvärre
> kernel panic vid uppstart! :-( Jag har varit väldigt nogrann
> när jag körde make menuconfig...
>
> Så här blir det vid uppstart:
>
> VFS: Cannot open root device "1608" or hdc8
> Please append a correct "root=" boot option
> kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on hdc8

Vad kör du för filsystem på hdc8? Det kan ju vara så att din nya kärna
inte stödjer filsystemet ifråga. Jag glömde tex en gång att kompilera in
ext3-stöd. När jag gjorde det så funkade allt igen.

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?1475
RFC2440 fingerprint: 4445 BB5E AE67 A0C9 7B25  5715 F938 88CB 7A10 2364