From: Carl Ekman <calle@gosig.nu>
Date: Sat, 3 Jan 2004 19:51:54 +0100
To: "David Johansson" <sideshow_bob@linuxmail.org>,debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Re: DHCP och Bredbandsbolaget

Re: > kompis nya dator. Vilket har varit lite små knepigt eftersom cd-rw/dvd:n
Re: > vägrar att funka
Re:
Re: Du måste ha stöd för SCSI-emulering samt stöd för generell SCSI och antagligen
Re: även för SCSI-CD-ROM (har inte testat utan, men det känns uppenbart att det
Re: behövs).
Re:
Re: Sedan behöver du också tänka på att CD:n inte längre skall kommas åt med
Re: /dev/hdX utan med /dev/scd0. Bra tips är väl att göra
Re:  rm -f /dev/cdrom;ln -s /dev/scd0 /dev/cdrom
Re:
Re: samt justera /etc/fstab.
Re:
Re: Även på linux 2.6 verkar detta fungera, även om det inte längre skall vara
Re: nödvändigt. För att det inte skall vara nödvändigt längre behövs en nyare
Re: version av cdrecord, så det är väl lika bra att hålla sig till beprövad
Re: teknik om man inte kör det på en testmaskin..
Re:
Re: För att få det pålitligt med SCSI-emuleringen rekommenderar jag att haka på en
Re: hdc=idesci (om CD-skrivaren sitter på hdc) som kärnparameter. (append= med
Re: lilo) eftersom huruvida CD:n nås via SCSI eller IDE annars kommer bero på hur
Re: den användes första gången efter boot.
Re:
Re: > och jag kan inte koppla upp mig via dhcp till bredbandbolaget.
Re:
Re: Bredbandsbolaget hade förut trassel med deras egenutvecklade DHCP-server, men
Re: de verkar ha fixat problemen nu för tiden. Jag kör bredbandsbolaget och ISC:s
Re: dhclient utan trassel, och man får väl gissa att det är samma lösning som de
Re: använder för DSL-tjänsterna (ringa och fråga?).
Re:
Re: Är det inte helt enkelt så att du har en paj kabel, råkat använda en korsad
Re: där det skall vara en rak eller tvärtom, att autodetectningen inte fungerat
Re: så att modemet tex kör 10Mbit/s och nätkort 100Mbit/s eller så?
Re:
Re: Om det är ett autodetectfel har jag för mig att man kan göra
Re:  ifconfig eth0 media 100BaseT
Re: eller liknande... Skall gå att lägga till ett mediadirektiv i /etc/network/
Re: interfaces också..
Re:
Re:  /Calle
Re: