Problem med locales och språkinställning

Hej

Jag kör woody på en acer travelmate och fick problem med tangentbord och språkinställning vid installation. Efter visst meckande fick jag tangentbord att fungera i såväl x som konsol läge. Men det verkar som om mitt system inte är inställt på svenska som default språk. T.ex när jag configurerar openoffice får jag ett meddelande som rör språk och som jag just nu inte minns vad det stod. I t.ex abiword kan jag inte, trots att ispell swedish-hash finns i rätt bibliotek få abiword att acceptera detta.

Som sagt, jag måste medge att jag är inte riktig säker på vad som är felet, men jag bifogar innehåll/output från relevanta filer/kommandon och hoppas att någon kan se om jag har en galen inställning. Det kan tilläggas att jag har kört dpkg-reconfigure locales och däri valt svenska.

Tacksam för all Hjälp

--------------------------------
env output

PWD=/home/jag utelämnar detta
LANGUAGE=sv_SE
PS1=\u@\h:\w$
USER=jag utelämnar detta
LS_COLORS=jag utelämnar detta
MAIL= jag utelämnar detta
LANG=sv_SE
SSH_CLIENT= jag utelämnar detta
LOGNAME= jag utelämnar detta
SHLVL=1
LC_TYPE=sv_SE
SHELL=/bin/bash
HOME= utelämnar detta
TERM=xterm
PATH=/usr(local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games
LESSCHARSET=latin1
SSH_TTY= utelämnar detta
_=/usr/bin/env

----------------------------------
output från locale kommando

LANG=sv_SE
LC_CTYPE="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_NUMERIC="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_TIME="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_COLLATE="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_MONETARY="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_MESSAGES="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_PAPER="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_NAME="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_ADDRESS="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_TELEPHONE="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_MEASUREMENT="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_IDENTIFICATION="sv_SE.ISO-8859-1"
LC_ALL=sv_SE.ISO-8859-1
innehållet i min /etc/profile som rör språk

LANGUAGE=sv_SE
LC_ALL='sv_SE.ISO-8859-1'
LESSCHARSET='latin1'
LC_TYPE=sv_SE
export LC_ALL LESSCHARSET LC_TYPE LANGUAGE
innehållet i min .bashrc som rör språk

LANGUAGE=sv_SE
LC_ALL='sv_SE.ISO-8859-1'
LESSCHARSET='latin1'
LC_CTYPE=sv_SE
export LC_ALL LESSCHARSET LC_TYPE LANGUAGE