DAT-bandare..

Hej,

har ett scsi-kort inmonterat nu, ett Tekram DC395UW. På det sitter en DAT-spelare från Seagate.

Kör 2.4.18-kärnan under Deb 3.1.

Jag har fixat in stöd i kärnan och jag kan se den fint.

Kör jag "mt -f /dev/st0 status" får jag detta:

drive type = Generic SCSI-2 tape
drive status = 620757504
sense key error = 0
residue count = 0
file number = 0
block number = 0
Tape block size 512 bytes. Density code 0x25 (unknown).
Soft error count since last status=0
General status bits on (41010000):
 BOT ONLINE IM_REP_EN

..och det är ju finfint det antar jag.

Om jag manipulerar bandet genom "mt offline" eller liknande så fungerar det fint.

MEN..jag måste göra nåt galet vad gäller CPIO och TAR för att fixa in och ut data på bandet..

Kör jag t.ex "find /backup -print | cpio -oc > /dev/st0" så tar den det jättebra bara filerna bara är typ 2-3 st och väldigt små. Då får jag tillbaka prompten och bandaren svarar fortfarande på mt.

Är det större filer, säger +5megg så kommer aldrig prompten tillbaka och bandaren är oresponsiv på mt och annat, markerat som "busy", och en reboot är det enda som hjälper. Alla sorters varianter på KILL fungerar inte på cpio eller tar när den väl hängt sig.

Om jag försöker lista sakerna på bandet efter jag läst dit små filer (som fungerar) så får jag faktiskt ut en lista. Jag kan också ta tillbaka dem.

Men så fort det är någon slags mängd på grejerna så skiter det sig.

Några förslag? Mer info som behövs från mig för att kunna uttala sig?

TIA,

UnKnown