Re: S-ATA med Debian woody?

On Sat, 13 Dec 2003, Björn Johansson wrote:

> Hej!
>
> Är det möjligt att använda S-ATA diskar med Woody?

Ja, men du får kompilera en kärna själv.

> Eller måste jag vänta på Sarge(3.1)?

Njae, men ingen av installationsdisketterna som finns har en modern
kärna, vad jag vet. I synnerhet ingen kärna som har libata (som är det
i kärnan som hanterar SATA).

> Jag har nämligen fått höra att man minst måste ha en
> 2.4.21 kärna för att det ska funka. Men Woody har endast
> 2.4.18.

libata finns som tillägg till 2.4, och ingår i 2.6 sedan 2.6.0-test10.
Hittas under SCSI-drivisarna. VIA-chipset fungerar sådär halvdant,
Promise är det som fungerar bäst.

--
patrik_wallstrom->foodfight->pawal@blipp.com->+46-733173956
                `-> http://www.gnuheter.com/