Re: [OT] Parsar Google fel?

On Fri, 12 Dec 2003 00:54:20 +0100 (CET), Tommy Dugandzic
<todu5811@home.se> posted to debian-user-swedish:
 > Allra helst skulle jag vilja kunna använda regexps tillsammans med bash
 > och i detta fallet ls. Typ:
 > ls -la '^(t)|(n).+*\.txt|png$' !'tommy|tompa|trekkien|nörden'

Globbar är "svagare" än regex. Du kan inte uttrycka detta med globbar,
utan du får göra något i stil med

  ls -a | egrep -v '^t$|n.+\.txt$|\.png$|^(t(om(my|pa)|rekkien)|nörden)$'

om du vill göra sådant som inte globbar klarar av (variation inom ett
tecken eller hoppa över ett enda, eller ett godtyckligt antal tecken).

På din ursprungliga fråga är svaret nog att Google funkar precis som
den skall, men du har inte läst dokumentationen. Allmänt taget kan man
dessutom vänta sig att sökning på ett stycke skriptkod sannolikt
kommer att ge en massa träffar i skriptar som gör just det du inte
ville göra. Försök formulera en fråga som många andra har frågat, typ
<http://www.google.com/search?q=list+files+not+beginning+with+dot>

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/