Re: Behövs det kompilera om?

On Wed, Dec 10, 2003 at 09:35:16AM +0100, Fredrik Jonson wrote:

> Generellt har det ganska liten betydelse om man optimerar sin kärna
> eller använder standardkärnan. Det beror dels på att datorn i
> allmänhet spenderar väldigt lite av sin tid med att utföra kod i
> själva kärnan, och den mesta tiden med att utföra kod i program. Dels
> är de flesta vanliga program IO-bundna, vilket innebär att den mesta
> tiden spenderar datorn med att vänta på data från minne, hårddisk,
> nätverk, tangentbord osv, och väldigt lite tid med att göra beräkningar.
>
> För debian finns kernel-paketet i optimerade versioner och såvitt
> [...]

En av de stora fördelarna med att kompilera sin egen kärna är att man
kan ta bort det hårdvarustöd som man inte använder.
Det snabbar framför allt upp uppstarten, vilket kanske inte spelar så
stor roll på en server men på en arbetstation som man stänger var varje
dag så är det irriterande att behöva vänta i onödan.

/Karl
--
                          ###
                         (o o)