Re: Spam i mängder

On Tue, 09 Dec 2003 01:41:27 +0100, Adam Huuva <aatami@home.se> posted to
debian-user-swedish:
 > Man skulle ju kunna spamskydda epostadresserna på debians list-arkiv.
 > Men det är ju alldelens uppenbarligen inte gjort. Men det går, jag har
 > sett det på andra listors web-arkiv.
 > Men å andra sidan, när din mail-address väl hamnar i ngns spam-lista
 > så är det nog kört ändå. Om det sen är debian eller ngt annat spelar
 > ju mindre roll. Det räcker ju med en gång typ. Sen kan man ju sälja
 > vidare addresser och så. Eller nåt.

Som allmän princip vore det väl en bra idé i alla fall. Man vill ju
inte att folk skall undvika att använda listorna av rädsla för att de
negativa bieffekterna skall överväga.

 > Inget hi-tech för mig än så länge, poppar min home.se jag med tills
 > vidare. Sen kör jag bara en vanlig spam-filtrerande klient
 > (mozilla-thunderbird) som filtrerar det mesta i alla fall, men alltid
 > är det ju ngt som sipprar igenom tyvärr.

Jag konfigurerade (äntligen) min Postfix att helt enkelt inte ta emot
vissa typer av attachments. <http://jimsun.linxnet.com/misc/body_checks.txt>
"Riktig" spam är ju tyvärr betydligt svårare att filtrera.

 > Njaeh, det här med spam är väl en slags kappupprustning mellan spamare
 > och spamskydd och lagändringar. Jag kan inte säga hur det här kommer
 > att gå. Intressant är ju att man i USA nu (tror jag) har dunkat igenom
 > nya lagar som ger spammare extremt tilltagna böter. Ska bli spännande
 > att följa den utvecklingen.

Hmm? Den nya amerikanska lagen är väl om någonting ett misslyckande.
Se t.ex. <http://spamnews.com/> för ett överflöd av kommentarer.

 > Avsändarna i spam-mailen är tror jag ofta precis lika oskyldiga som vi
 > som får ta emot skiten.

I detta fall åtminstone, ja. För att de skall bli smittobärande krävs
ju bara till att börja med att de använder Windows. Stackars jävlar.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/