Re: ADSL modem med Debian

On Sun, Dec 07, 2003 at 08:11:37PM +0100, Björn Johansson wrote:

> Är det någon här som har erfarenhet med ADSL modem
> tillsammans med Debian woody? Isåfall så skulle jag
> gärna vilja vet vilka som fungerar och vilka verktyg man
> kan använda sig av för att få detta att fungera.

Enklast är nog att skaffa ett ADSL-modem som pratar ethernet som du
bara pluggar in med en korskopplad kabel i ditt nätverkskort. På så
sätt slipper du eventuella problem med drivrutiner som inte finns för
Linux och dylikt. Modemet blir maskinoberoende och det fungerar så
länge ditt nätverkskort fungerar under Linux, vilket inte borde vara
helt omöjligt. Det är möjligt att USB-modem och dylikt är billigare,
detta har jag ingen direkt koll på, men de billigare modemen använder
sig säkerligen av specialdrivrutiner i Windows...som ditt 56k modem
som du nämnde.

Jag kör själv med Bostream:s Orckit ADSL-modem mot Debian Sid och det
fungerar ypperigt. Detta modem kopplas via ethernet till burken i
fråga. Det har fungerat bra så i ca 2,5 år.

--
.oO laban@krakpot.net - 311885@ICQ Oo.