skummiteter efter IP-byte

Hej allihopa!

Ursäkta om detta blir en dubbel-post. Jag skickade det för ett par
dagar sedan men det verkar ha kommit bort. murphy kanske inte var helt
kry än.

Jag sköter en woody-burk åt en kompis som har den som kombinerad
brandvägg (ipchains med masquerade) och mailserver. Innanför står en
burk med windowsXP. När han nyligen bytte internetabonnemang (från
bostreams X-stream till scream) hände konstiga saker.

Alla nedladdningar av filer större än pyttesmå stannar snabbt av och
timear efter ett tag ut. De börjar normal i OK fart och små filer går
bra (mail och vanlig surfning t ex, ssh funkar också i båda
rikningarna). Upstream data flyter på utan några problem alls. Det här
beteendet visar sig oavsett om man försöker hämta data till
windowsburken från internet (via woodyburken) eller om loggar in på
woodyburken och försöker hämta dit det istället. Enligt tptest
påverkas både TCP och UDP ungefär likadant. Om man kopplar
windowsburken direkt till internet flyter datat på problemfritt i båda
rikningarna.

Bägge abonnemangen har fasta IP, det enda man skall behöva göra är att
koppla in ethernetsladden från modemet och ställa in IP, gateway,
nätmask samt dns-er.

När det nya abonnemanget med nytt IP osv kopplats in uppdaterade vi
/etc/network/interfaces, /etc/hosts, /etc/networks och
/etc/resolv.conf. För säkerhets skull grepade jag rekursivt i /etc
efter de första siffrorna i det gamla IPt utan att hitta något. Sedan
startades alla relavanta processer om. När problemen märktes bootades
till och med hela burken om för säkerhets skull.

Jag har kollat minnes och processor-användnig på woodyburken (den kör
på gammal skraltig hårdvara), men det ser ut som vanligt. Symtomen ser
lite ut som MTU-mismatch, men jag har kollat den, den står på 1500 på
både inre och yttre nätverkskortet (== det wintendo sägs
använda). Loggarna visar inte heller någonting intressant.

Det känns som att jag har missat någonting. Det verkar inte vara något
fel på uppkopplingen (den funkar ju utmärkt med wintendo), och woodyburken
fungerade finfint före bytet.

Har någon några ideér om vad jag kan ha missat?

Hälsningar,

Henrik Johansson