Paketrensning och arkiv

Hur gör man paketrensning i ett arkiv? Samlar på mig högvis med nedladdade och uppdaterade paket som jag gärna sparar på CD eller lokala/centrala egna arkiv för att uppdatera andra maskiner utan att på nytt behöva hämta dem på nytt via mitt smalband.

dpkg-scanpackages på arkivet ger mig en fräsch Packages-lista men gamla dubletter ligger kvar.

1) Finns det något smart sätt att radera och behålla endast den senaste i mitt privata arkiv?

2) Kan jag lösenordsskydda mitt privata debian-arkiv och ändå lägga upp det i /etc/apt/source.list? Skulle vara smart att skilja på arkiv med allmänt intresse och arkiv där endast mina privata maskiner hämtar speciella deb-paket.

/Anders W