Re: [ot] faxtjänst

I en tid för länge, länge sedan ställde jag en liknande fråga; det var i tiden före internet, BBS's tider. ;)

Hursomhelst, så försökte jag då hitta ett sätt som skulle det göra möjligt att ha en BBS på *en* telefonlinje, dvs. att BBS'en skulle 'veta' då det var ett samtal ifrån en dator, och då det handlar om en människa.

Vad jag vet går det inte.

Jag beslöt mig för två telefonlinjer.

Hur man *kan* göra är att sätta det så att faxen svarar först efter en lång stund, dvs. är någon där som kan svara, så hinner den personen svara före faxen. En mindre trevlig detalj med den metoden är att då ingen är hemma, och det är en person som ringer, då kommer den att få höra, milt sagt, otrevliga ljud då faxen svarar. :I

Hur faxarna på marknaden kan skilja på fax och vanligt samtal vet jag inte. Kanske tekniken utvecklats sen BBS-tiderna. ;)

Tyvärr, kan jag alltså inte alls hjälpa.

h: Krisse

Niclas Söderlund wrote:
Hej,

först, sorry för det är en GROSS OT detta och jag skäms :-(

Men..jag behöver all input jag kan få. Jag har en brådskande lösning som tyvärr också innebär att en windows xp pro maskin ska kunna ta emot fax.

Så långt frid och fröjd, det fungerar faxtjänsten som finns med XP fint för - MEN..nu vill den som ska ha lösningen att den ska kunna hookas in på den vanliga analoga telefonförbindelse som finns.

DET innebär att faxtjänsten måste kunna känna av om det är ett fax - svara och ta emot faxet - eller om det är ett "vanligt" telefonsamtal och isåfall släppa förbi och låta vanliga telefonen ringa tills någon svarar.

Frågor:

- KAN man göra så? Det finns ju faxar på marknaden som kan skilja på inkommande fax resp. inkommande vanligt samtal. Antar det har med signaler som skickas digitalt tillsammans med påringningen?

- FINNS det någon som har en aning om var man ska kunna hitta en sådan mjukvara, gratis eller inte spelar just nu ingen roll.

Tack på förhand,

mvh Niclas

 _  _ _ _
|_|_|_|_|
|_|_|_|_| All work and No play makes Jack a dull boy
|_|_|_|_|