Epson Perfection 1260; sane; iscan

Hej igen,

Försöker sätta igång en Epson Perfection 1260 scanner.
Har fått den och fungera med sane, men skulle vilja ha den fungerande via iscan (som i sig fungerar via sane). Jag har lyckats installera den två gånger tidigare, men nu bara hittar jag inte stället på internet som hjälpte mig sist. Jag har iaf. inte hittat det ännu.

Som sagt fungerar det fint med sane (scanimage). Då jag kör iscan (ingen skillnad om jag kör det som en användare eller som root) säger den bara "Could not send command to scanner".

Idéer?

En delfråga är att jag använder den nu via libusb:addr. Men det här innebär att adressen ändras varje gång jag stänger av/sätter på skannern, samt att rättigheterna måsta ställas in på nytt. Jag vet att det på något sätt går att sätta in /proc/bus/usb på fstab, men inte riktigt hur? Det löser kanske problemet med rättigheterna, men inte adressen till skannern?

Jag använder hotplug, kan jag ställa in den så att den 'lägger' skannern i /dev/usb/scanner0; den gör det nämligen inte nu, vet inte varför. Skrivaren hittar den fint, och lägger som /dev/usb/lp0.

Förslag?

Tack på förhand,
Krisse