Monitor tankar och XFree86 4.2.1

Hej

Jag kör en Acer Travelmate 520iT
Den maskinen har en 12.1" TFT 1024x768 XGA skärm
och använder ATI Rage Mobility-M1 med 8MB SDRAM

Så långt allt väl, men jag tycks inte kunna få x-servern att köra med 1024x768 utan endast med 800x600 allt med max 16bbp djup.

Kan medge att jag inte har full koll på XFree men vad jag kan förstå så stödjer min version av XFree min Rage Mobility .. således har jag angivit ati som driver, men trots detta så verkar jag inte kunna utnyttja min skärm optimalt. Förvisso ser det ok ut just nu men jag vill gärna kunna använda den kapacitet som maskinen har. Kan för övrigt ange att jag kör senaste stabila kernel.

Är det någon som har några tankar..kanske måste jag kompilera in något i min kernel?

Vore jätte tacksam om någon hade lite tips/lösningar.

Thomas