Re: Existerar debian-l10n-swedish?

ons 2003-11-05 klockan 07.40 skrev era+debian@iki.fi:
> Om man vill samarbeta över nätet, finns det någon öppen CVS nånstans
> där man kan checka in halvfärdiga versioner för kommentar och
> diskussion? Om inte, borde det finnas en? Var? (Alioth, hemma hos mig,
> SourceForge ...?)

Det går att skapa ett pserver-konto åt dig för d-i-cvs:en så du kan
uppdatera översättningar själv.

Alioth är ju en idé, där går det väl att skapa mailinglistor också, va?
Tills vi får tummen ur att skapa en l10n-swedish, menar jag.

Jag tror det bästa är ett alioth-projekt med en mailinglista som vi kan
använda för att granska översättningar och sen checka in färdiga
versioner i d-i-cvs:en. Du bör också prenumerera på debian-boot@l.d.o
och registrera dig för d-i:s cvs-commit-meddelanden via PTS.

Ska jag skapa ett projekt? Det går ju att kalla det något generellt, som
l10n-sv också, så kan vi ha en d-i-mailinglista där.

> Man kan ju vilja ha en översikt över rekommenderade översättningar och
> frasmotsvarigheter också, och kanske en del annan infrastuktur som
> inte stängt taget hör hemma i D-I.

Tja, det finns ju TP:s ordlista osv, vi kan ha en egen ordlista på
aliothprojektet osv...

> Jag har inte jobbat aktivt med PO/gettext eller den här typen av
> översättningsjobb förut så en liten översikt kanske vore på sin plats.
> Och vem vet, kanske det är någon mer som blir intresserad om det finns
> klara och tydliga instruktioner här på listan ...?

Tja, det är inte så svårt. Man fyller i msgstr för motsvarande msgid...
Använd msgfmt för att verifiera att filen är syntaktiskt korrekt. (Jag
brukar köra msgfmt -vvco /dev/null <fil.po> för att få lite statistik
och verifierande). Det finns fler verktyg, men det är msgfmt som är
viktigast. :) Specifikt för po-debconf gäller att man kör
debconf-updatepo när man uppdaterat originalsträngarna, men det är
troligtvis inget du kommer behöva bry dig om.

/Martin
--
Martin Sjögren
  sjogren@debian.org -- marvin@dum.chalmers.se