Re: läsförståelse... scriptning

era+debian@iki.fi wrote:
On Mon, 03 Nov 2003 13:21:33 +0100, lasse <lasse@st0kk.com> posted to
debian-swedish:
 > ----filen-------
 > a a:x1:y:z 	#fel formaterad
 > b b:x2:y:z	#fel
 > c:x3:y:z 	#rätt formaterad
 > d d:x4:y:x	#fel
 > e:x5:y:z	#rätt
 > ----/filen------

Du tycks inte förklara vad som avgör vad som är rätt eller fel men om
det är så att du vill ta bort ett prefix "x " framför ett fält vars
första "rätta" värde är x om det existerar så går det t.ex. med

  sed -e 's/^\([^: ]*\) \1:/\1:/'

utgående från att fält ser ut att avgränsas med ":".

 > jag vill få till att jag får formatet att bli
 > a:x:y:z

Öh? Vill du alltså ta bort ettan från "x1" också? Kan du försöka
förtydliga vad som egentligen är fel i så fall?

/* era */

oki jag hade generaliserat, och kanske visat lite fel...

arrayen, ska se ut som föjljande.
namn:homedir:passord:alias

den kan altså se ut
lasse:/hemma/lasse:crypt:[Ll]user

vad som hade hänt var att filen så ut så här..
namn namn:homedir:passord:alias

lasse lasse:/hemma/lasse:crypt:[Ll]user