Re: kompilera egen kärna 2.4.22

> 1)
> Det står således "Do not use --initrd if initrd is not used"...vilket
> låter klart, men hur tusan vet jag om initrd används eller inte??
Ifall du behöver någon *modul* för att nå / behöver du initrd. Eftersom du
bakar en egen kärna kan du lika gärna välja att kompilera in sådant istället
för att köra initrd.

> 2)
> om jag på en maskin som inte har pcmcia platser behöver jag således inte
> använda "modules_image" eller?
Tja, du kanske vill använde dig av någon tredjepartsmodul som finns paketerad?
(Typ: lm-sensors-source och i2c-source)

> 3)
> Om jag kopierar gamla config filen till den nya source trädet så behöver
> jag väl inte köra menuconfig..är det några problem med detta?
Inga problem.

> 4)
> finns det några risker att gamla bibliotek blir sabbade..tänker närmast
> på om /lib/modules/gamla-kernel-version kan bli sabbad om jag kör en ny
> kernel..mao bör man säkerhetskopiera
Du kan prova att sätta någon EXTRAVERSION på din kärna så att den typ
installerar i /lib/modules/2.4.22-thomas/. Det gör du genom växlar till
make-kpkg eller genom att pilla på Makefilen i roten av Linux källkodsträd.

> 5/
> har noterat att i rooten finns vmlinuz som en mjuk länk till
> /boot/vmlinuz-kernel-version
> ska jag säkerhetskopiera vmlinuz eller?
> var ska egentligen vmlinuz helst ligga? ser att ibland häönvisas det
> till filen "linux" istället.
Paketet som make-kpkg skapar ska sköta allt sånt där...
För säkerhets skull kan du använda dig av de "riktiga" sökvägarna för Lilo
eller Grub istället.

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>