Konfigurera serieport?

Hej!
Har problem med att få en seriell digitalkamera att funka under debian (sid). Har även en partition med RH7.3 och en med win98 där den funkar utan problem. Problemet är att när jag kör gphoto så ibland börjar den ladda ner i några sekunder för att sedan "time out", men oftast så hittar programmet den inte alls. Om jag jämför demesg output så får jag samma resultat både på debian och RH nämligen:

ttyS00 at 0x03f8 (irq = 4) is a 16550A
ttyS01 at 0x02f8 (irq = 3) is a 16550A

Finns det något mer man kan kolla up och eventuellt ändra på?

Zeke