Re: Konfiguration av Exim

> Jag körde eximconfig igen och valde andra alternativet. Nu funkar det så
> som jag trodde det skulle funka från början, dvs jag använder mig av min

Gött!

> Har installerat fetchmail och fetchmailconf och satt upp det att hämta
> mail från ett av mina konton till att börja med. Däremot verkar det inte
> som jag fått igång fetchmail som en demon utan jag får ännu så länge
> köra manuellt.

När du kör det som en daemon enligt defaultconfigen läser den nog i /etc/
fetchmail.conf om jag minns rätt, så då får du kopiera din .fetchmailrc
dit... Eller om det var /etc/fetchmailrc.

Men, det där är ju förvisso bra ur säkerhetsperspektiv eftersom fetchmail haft
några säkerhetshål, men jag tycker iaf att det känns mer UNIX och bra att
köra fetchmail som ett cronjobb istället. Så käkar det inte minne när det
inte kör och så slipper man starta det vid varje boot och sånt...

Du kan editera din crontab med "crontab -e"... Om du inte gillar vi som editor
så är det bara att sätta EDITOR-variablen till nåt annat.. Exempel från min
crontab:

@reboot fetchmail>/dev/null
0,10,20,30,40,50 * * * * fetchmail>/dev/null

Så den hämtar posten omedelbart efter uppstart samt var 10 minut.

> Är dovecot bättre än uw-imapd? Jag kör numera unstable så det borde
> inte vara något bekymmer.

Jag har inte mycket erfarenhet av uw-imapd, men jag minns att jag tyckte att
det var rörigt att den visar hela hembiblioteket och sånt. Jag jämför
egentligen mest med courier som jag kört en del också, då tycker jag att
dovecot är bättre än courier eftersom courier har ett konstigt namespace
( INBOX. som namespace för alla mappar samt INBOX för inboxen ) som gör att
många mailklienter som missförstår IMAP (ungefär alla) tror att alla mappar är
undermappar till inbox.

I praktiken är det assunkigt i blandade miljöer, bla så får alla Microsofts
mailprogram på Mac för sig att krascha varje gång användaren skapar en mapp
och sånt där irriterande... Och de där buggiga mailprogrammen fungerar bättre
med dovecot.

Annars är väl uw-imapd någon slags referensserver för testning av
IMAP-klienter, så den kan man väl anta fungerar bra. Det var länge sedan jag
tittade på den, men jag har för mig att jag aldrig lyckades få den att skapa
mappar default som Maildir utan istället gör den Berkeley mbox, vilket jag
absolut inte vill ha..

> Tack för tipsen!

Så lite! Lycka till!