Re: Konfiguration av Exim

> Exakt! Om det är att föredra vet jag inte?

Aha!

En
 dpkg-reconfigure --priority=low exim

skall nog ge dig den där frågan man får under installationen, där är det bara
att välja att sköta leveransen genom en "smarthost" så får du precis sådan
funktionalitet.

 Nackdelen är att om du skickar posten genom Internetleverantören så har du en
mellanhand som kan läsa posten och som har loggar över vem du skickat till
osv, jag tycker det är lite integritetskränkande men de flesta verkar inte
tycka det.

> 1. Jag har epostkonton på flera ställen (bl.a Algonet och Home) och
>     vill automatiskt kunna hämta hem dessa till ett gemensamt lokalt
>     konto.

fetchmail.

> 2. Samtliga inkommande mail ska gå genom SpamAssassin eller liknande
>     filter för att radera spam/virus.

Om du kör exim och installerar procmail så kommer exim automagiskt leverera
genom procmail (jag antar att det är debianspecifikt)

> 3. Efter filtreringen (eller som en del av filtereringen) vill jag
>     även kunna sortera upp mailen i olika folders.

procmail.

Exempel från början av min procmailrc:

:0fw: spamassassin.lock
*
| /usr/bin/spamassassin -a
:0:

> 4. Därefter vill jag kunna komma åt dessa mail med IMAP/POP3 från
>     vilken av mina lokala datorer som helst.

Bara att installera en fin IMAP- och POP-server (eller två olika)... Jag
skulle rekommendera dovecot, men den finns inte i stable ännu.. Jag kör den
både privat och på jobbet, jättetrevlig. Dock är det något som skicker sig
under linux 2.6 än så länge, så daemonen dör titt som tätt, men i övrigt är
den jättebra.

> 5. Dessutom vill jag kunna komma åt alla mail utifrån med IMAP och
>     någon webmail-historia.

Funderat på VNC istället? Om du vill jobba långt från hemdatorn alltså, VNC är
ju rätt så gulligt även om det inte har inbyggt kryptering ännu.. Och
javaklienten fungerar ju bra.