Re: Konfiguration av Exim

On Wed, Oct 22, 2003 at 03:09:56PM +0200, Carl Ekman wrote:

> Va!? Tänker du på risken att hamna på en RBL när man sitter på en uppringd
> förbindelse? Den risken borde inte vara särskilt stor, MAPS RBL kollar ju
> framförallt om servern det kommit från är en open relay eller inte, och om
> någon sitter med en uppringd förbindelse och har en open relay är den ju
> förmodligen borta när de väl kollar, dessutom skulle jag nog misstänka att på
> uppringda förbindelser är det inte open relays som används för att skicka
> spam.
Nä jag tänker på DUL, en lista med modempoler och andra uppringda
addresser.

> Menar du verkligen att du blockerar från massor av IP-adresser från kända
> uppringda nät?
Ja, jag har blockerat med DUL som är en lista över uppringda nät (tyvärr
så blev de de ickefria för något år sedan och de lister som finns nu är
av varierande kvallite så jag bara varnar på dem), det gör en massa nytta
inte bara mot spam utan även mot alla dessa windos virus med inbyggd
smtp-server som sprids nu för tiden. Jag har för mig att debian också
blockerade med DUL men osvuret är bäst.

> Har man osis och har en Internetleverantör som tycker att de kan sälja halva
> Internet och blockera massor av portar och man ändå inte vill byta, då är det
> ju kört, men annars så skulle jag hävda att det fungerar jättefint att ha en
> egen SMTP-server. Den enda faran skulle väl vara att man glömmer att kolla
> mailkön på en arbetsstation så att man kanske missar fel som uppstår.
Om man har osis och ens internetleverantör kör en dålig e-postserver så
kan det förstås också vara en anledning till att byta, sade han från
sitt fasta ip-nummer :-).

/jp

--
 jens persson         #          Syntactic sugar causes cancer of the
 <jens@persson.cx>    #                                    semicolon.