Re: [ot] RAID0

Har köpt ny maskin som jag tänkte ha för spel och allmänt nöje. Har två nya IDE ATA133 diskar på 120gig var.

På Asuskortet (P4B800Deluxe) så finns ju ett raid-chip och undrar nu om någon har erfarenhet av att strip'a diskarna (Raid noll)?

Har hört både det ena och det andra att det skulle slita mer på diskarna och att det dödar dem på hälften av sin livstid; att risken inte blir bara 50% större att allt data försvinner pga att en av diskarna dör utan att den reella risken är mycket högre pga slitaget osv osv.

Ska jag våga mig på detta eller ska jag bara låta dem snurra sina 7200 varv i minuten ostörda på varsin kanal?

Jag tycker att du skall våga OM du tycker att det går för långsamt med som det är! Gissningsvis går det nog tillräckligt fort... -Om du pillade med videoredigering elelr något annat hårddiskintensivt så kan ibland raid0 vara enda vägen.

Jag har aldrig fått problem pga raid0, men man måste dock vara medveten att rasar en disk rasar hela dina partioner och filsystem som låg på diskarna.

Diskarna kommer inte att få jobba mera bara för att du raid0, snarare mindre (ungefär varannan gång). Värre är det med raid4 där alla (x antal) utan 1 disk jobbar 1/x av tiden medans den sista 1 jobbar x gånger. Ingen använder väl raid4 idag?

Joakim Nordberg