Re: Mängder av skräpbrev

Jonas Jacobsson (jonas@cytech.nu) wrote:

> Varken jag eller Lasse vet hur man gör detta i Exim.
> Någon annan duktig person som vet?

Nu har jag inte använt exim sedan Debian slink och jag är heller ingen
duktig person. Hoppas du har överseende. ;)

Det finns många som tycker RBL (jag inklusive) funkar bra, däremot många
som är emot. T.ex. har debian.org en gång råkat bli spärrade någonstans.
Men jag kan varmt rekommendera användningen av RBL.
http://www.us.exim.org/howto/rbl.html

Jag hittade också information[1] om att du kan använda detta:
# The setting below causes Exim to do a reverse DNS lookup on all
# incoming IP calls
host_lookup_nets = 0.0.0.0/0

Troligen kan du använda * istället också om du vill. Du måste sedan
antagligen konfigurera Exim så att den inte ska ta emot mail från domäner
som man inte kan få fram PTR på[2]. Däremot tycker jag nog inte det är så
jätte smart att ställa in en server på det sättet.

[1] http://www.flatmtn.com/computer/Lrp-Exim.html
[2] http://www.exim.org/pipermail/exim-users/Week-of-Mon-20021021/045385.html

Mvh,
Örjan
--
     [x] icq - 496723     [x] url - fobie.net