Re: Cache eller nåt...

At 14:22 2003-09-09, Tomas Nykung wrote:
Ivar Alm wrote:

> Testade. Fick följande resultat:
>
>   setting using_dma to 1 (on)
>   HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
>   using_dma    =  0 (off)
>
> Kan inte hitta nåt i bios som hjälper mig att se om DMA ska vara avstängt
> för IDE, och jag har inte vid en snabbare koll hittat nån kernelparameter
> som jag kan sätta och kompilera om kärnan med.
> Nån som har nån idé?

Du behöver stöd för ditt "chipset" i kärnan, t ex Intel PIIX, VIA nånting
eller något annat, beroende på vad du har för moderkort. Kolla vad som
finns på ditt moderkort med lspci så ska du få upp bl a "Host bridge:"
nånting.
Finns under "IDE, ATA and ATAPI Block devices" i kernelkonfigurationen.

Du kör alltså med en egenkompilerad kärna? (Debians standard kärnor har
dessa kompilerade som moduler om jag minns rätt, isåfall ska det vara bara
att ladda modulen.)

Kompilerar alltid egen kärna. Har smetat in stöd för smbfs och lite annat crap... Ljudortsmoduler etc. Hittade en liten option om PCI DMA. Även support för mitt IDE chipset; SIS 5513.

Nu ska det make-kpkg'as!
:)

//I
Ivar Alm             ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden         ! Do you really want to go there?              !
http://www.octofingers.com