Re: kernel-image-2.6.0-test2-1-386 bugg

On Sat, Aug 30, 2003 at 10:59:36PM +0100, Peter Karlsson wrote:
> Per Blomqvist:

> Jag har två liknande kort (bägge Mach64, det ena är ett 3D Rage, det
> andra är integrerat på en dators moderkort). 3D Rage får jag
> VESA-frejmbufferten att fungera på (har jag för mig iaf, det var ett
> tag sedan jag hade Linux på den maskinen), men den andra får jag inte
> det att fungera, däremot får jag igång atyfb.

Nja, det verkar som att vesafb och atyfb är i konflikt
(i denna kärna nu 2.4.21). Så om man har "vga=.." och
"append=video:atyfb:.." i lilon, så startas enbart vesafb.

En annan sak atyfb (med denna kärna) är att den vägrar att
acceptera upplösningsparametrar från lilon. Jag har googlat
endel, och tagit fasta på att atyfb måsta vara inkopilarat
i kärnan (ej modul) för att man ska kunna påverkade den i lilon.
Jag håller på att kompilera kärna nu, o blir väll snart klok på det.

> Jag har däremot ingen framgång med att använda fbset på atyfb, oavsett
> vad jag ställer in så får jag ett skärmläge som min monitor inte tycker
> om. Jag vill ha 800×600 i 256 färger (det ger lagom textskärm). Vad ger
> du fbset för parametrar för att det ska fungera bra med ditt
> Mach64-kort?

Tja, jag använder "fbset -a 1024x768-60".
De val som finns tillgänliga finns i filen "/etc/fb.modes"
Och jag föredrar högsta färgdjupet "fbset -depth 24", pga TV.
Du kanske nöjer dig med 8.

> Det här säger kärnan om mitt kort:
>
>   atyfb: mach64CT (ATI264CT) [0x4354 rev 0x00] 1M DRAM, 14.31818 MHz
>   XTAL, 135 MHz PLL, 60 Mhz MCLK

Min säger:

atyfb: 3D RAGE PRO (BGA, AGP) [0x4742 rev 0x7c] 8M SDRAM, 14.31818
MHz XTAL, 230 MHz PLL, 100 Mhz MCLK

> Om jag bar försöker köra
>
>   fbset -xres 800 -yres 600 -depth 8
>
> så säger den att kortet har för lite minne, men 800×600 i 256 färger (8
> bitar) borde ta mindre än en halv megabyte, så megabyten skärmminne
> borde räcka gott.

beklämmande.
Anyway.. man kan oxå läsa om det i:
/usr/src/linux/Documentation/fb/[aty128fb.txt|modedb.txt]