Re: Teckenkodningsproblem

fre 2003-08-29 klockan 16.55 skrev Magnus Larsson:
> Hej!
>

> Jag kör debian 3 unstable, gnome fönsterhanterare, och har en
> teckenkodningsproblem som jag inte blir klok på.

Tjenare. Jag har samma "problem" jag med. Gnome2 envisas med att köra
utf-8 på allt den har allt göra med.. Sparar jag en fil med namn åäö.abw
i Abiword så sparas den med utf-8 kodning vilket gör att filen ser ut
ungefär som såhär åäö.abw när jag kikar på den i consol.

Fel och fel vet jag inte om det är men rätt så jobbigt dock. Skulle
gärna vilja ställa in gnome att hålla sig till min valda teckenkodning.

Ett nästan ännu värre problem är att när jag sparar en fil med ett
filnamn som innehåller å, ä eller ö ifrån något "icke gnome" program så
kan jag inte komma åt den ifrån något gnomeprogg.. Rätt så jobbigt.

Har inte lagt ner så mycket energi i det hela eftersom jag ofta sitter i
consol och jobbar.

Är väldigt nyfiken på om det finns någon "magisk" inställning i gnome
där man kan ställa in vilken teckenkodning den skall använda.

Hoppas att alla har det bra annars.

--
Markus Olsson
IT-Ansvarig Arvikafestivalen, Galaxen