Re: kernel-image-2.6.0-test2-1-386 bugg

On Thu, Aug 28, 2003 at 10:30:17PM +0200, Niklas Höglund wrote:
> [...]

<snip>

> Man kanske måste ange ett annat läge?

Den parametern vga, hänför till frambuffer vesafb, som du längre ned
kallar något av en standard. Skrev jag 'vga=ask' blev det oxå blankt!

Oh!

> Modulerna heter *.ko i 2.6, medan de heter *.o i 2.4, så det är möjligt
> att modconf inte hittar dem. Jag får samma resultat. Det går däremot bra
> att läsa in moduler manuellet med modprobe, eller att lägga in dem i
> /etc/modules, så läses de in vid uppstart.

Oh!

<snip>
<snip>

> [...]
> drivrutiner för grafikkort är den dock begränsad. Det går inte att byta
> upplösning efter boot av kärnan, och den har ingen acceleration. (Det
> betyder inte att du inte kan få acceleration i X, då X på
> X86-plattformen vanligtvis inte använder kärnans drivrutiner så mycket.)
>
> Om du vill kan du ju kolla om det finns någon specifik drivrutin till
> ditt grafikkort. På mitt nvidia-kort kan jag använda rivafb. Kolla i
> /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/video för att se vilka som finns.
> (Det lär ju finnas bättre dokumentation än att lista filnamn någonstanns...)

Okey! Jag har ett Mach64 (Ati 3d rage) kort.
Jag läste om den i kärnanskällkod..

Det visade sig att dess modul "atyfb" lästes in automatisk, om man EJ
hade någon 'vga=..' i lilon. Parametrarna för att ändra upplösningen
och färgdjupet fungerade dock ej att ändra i lilon, trotts att
jag följde dokumentationen noggrant! Jag googlade oxå, utan att bli
klokare. Jag kan nu efter lite strul med fbset se på fbTV i consoln.