libvorbis0 beroendeproblem

Jag vill installera transcode som beror på libvorbis som inte kommer att
installeras enligt apt-get. Kör jag apt-get install libvorbis (se nedan)
så vill en tredjedel av systemet inte vara med.

# apt-get install libvorbis0
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
Följande ytterligare paket kommer att installeras:
  tuxpaint-data vorbis-tools
Rekommenderade paket:
  ttf-arphic-gbsn00lp ttf-kochi-gothic
Följande paket kommer att TAS BORT:
  arts audacity avidemux chromium chromium-data enigma freeciv
freeciv-client-gtk frozen-bubble gcompris gstreamer-arts
  gstreamer-artsd gstreamer-plugins gstreamer-vorbis gvlc isdnutils
isdnvboxclient k3b kappfinder kate kcmlinuz kcontrol
  kcron kdat kde-core kdeadmin kdeadmin-kfile-plugins kdebase
kdebase-bin kdebase-kio-plugins kdelibs kdelibs-bin kdelibs4
  kdeprint kdesktop kdm kfind khelpcenter kicker klipper kmenuedit
konqueror konqueror-nsplugins konsole kpackage kpager
  kpersonalizer kscreensaver ksmserver ksplash ksysguard ksysv ktip
kuser kwin kxconfig lbreakout2 libarts1 libartsc0
  libk3bcore1 libkonq4 libopenal0 libsdl-mixer1.2 libsdl-perl
libvorbis0a ltris rocks-n-diamonds secpolicy showimg
  sndconfig sox timidity timidity-patches tuxpaint vlc vlc-gtk zinf
Följande NYA paket kommer att installeras:
  libvorbis0
2 paket uppgraderade, 1 nyligen installerade, 77 att ta bort och 247 ej
uppgraderade.

Går det att tvinga apt-get att installera libvorbis0 utan att
avinstallera någonting annat, alternativt vill apt-get "hitta" libvorbis
om jag installerar det manuellt eller läser den bara av vilka deb-paket
som är installerade?

En rolig sak jag noterar med "apt-get install libvorbis0" är att den
vill installera tuxpaint-data och avinstallera tuxpaint :-)
--
ZekeVarg <ZekeVarg@linux.se>