Teckenkodningsproblem

Hej!

Jag kör debian 3 unstable, gnome fönsterhanterare, och har en
teckenkodningsproblem som jag inte blir klok på. Jag ska försöka
förklara:

Jag får filer i MS doc-format som ska bli text på websidor. Jag kopierar
in texten i Bluefish (markerar och kopierar i Openoffice, klistrar in i
Bluefish) och gör en websida av den. När jag sen tittar på den i Galeon
så är det konstiga tecken, "utf-8-tecken". Å ä och ö visas inte korrekt.
Skriver jag direkt i Blufish är det inga problem - å ä och ö visas
korrekt.

Öppnar jag html-filen, sparad med Bluefish, i Gvim så är det också
felaktigt visade å, ä och ö. Men i själva Bluefish ser det korrekt ut.

Jag har ställlt in Bluefish och Openoffice på ISO-8859-1 teckendkodning,
I /etc/environment är inställningen:
LC_ALL=sv_SE.ISO-8859-1

Om jag istället för att kopiera in texten från Openoffice i Bluefish,
kopierar in i Moziallas Composer, så blir å ä och ö rätt. Då dyker det
upp följande rad för body:

Denna rad måste Mozilla själv lägga till av nån anledning. Men varför
skulle det överhuvudtaget bli UTF-8??? Dyker denna teckenkodning upp på
nåt sätt utan att jag kan se det eller ändra det, och i så fall var?
Openoffice? Gnome? Gtk2?

Detta är problem för mig för jag vill använda Bluefish och inte Mozilla
för att kunna göra andra saker bättre.

Har nån nåt råd om vad detta kan handla om skulle det uppskattas
storligen av mig.

Mvh

Magnus Larsson