Re: Teckenkodningsproblem

On 29 Aug 2003 16:55:32 +0200 Magnus Larsson <magnus@vista.se> wrote:

> Denna rad måste Mozilla själv lägga till av nån anledning. Men varför
> skulle det överhuvudtaget bli UTF-8??? Dyker denna teckenkodning upp på
> nåt sätt utan att jag kan se det eller ändra det, och i så fall var?
> Openoffice? Gnome? Gtk2?
>
> Magnus Larsson

Är inte UTF-8 standard teckenkodning i windows? Isåfall uppkommer "problemet" i MS Word.
Självklart måste html-headern ange korrekt teckenkodning för att webläsare ska läsa tecknen rätt.
Om du i koden du skriver i bluefish antingen anger 8859-1 eller ingen alls så kommer webläsaren defaulta till 8859-1, och då kommer tecknen som ska visas inte stämma.

--

  mattias östergren  | /"\
   compsci student   | \ /  ASCII Ribbon Campaign