From: "Thomas Sjögren" <thomas@northernsecurity.net>
To: "Patrik Nordlund" <me99pnd@ing.umu.se>
Cc: <debian-user-swedish@lists.debian.org>
Sent: Sunday, August 17, 2003 11:39 PM
Subject: Re: ATA133 Kontroller kort

On Sun, Aug 17, 2003 at 11:18:12PM +0200, Patrik Nordlund wrote:
> 1. Vad har/får de för 'enhetsbeteckning' (hda,hdb,hdc - ja ni förstår).

första disken får /dev/hda, den andra /dev/hdb.
första partitionen på första disken heter /dev/hda1 osv om det är ide-diskar
vi pratar om.

> [...]
>
> kan det vara så att jag inte har stöd för detta kontrollerkort i kärnan?
> jag började kompilleringen av en ny kärna... kör bla make menuconfig -> där i någon meny för ide enheter kan man välja en massa... bland annat om det är t.ex ett promise kort osv. Mitt kort är ett 'Silicon Image Sii0680' och det fanns givetvis inte med i den menyn... Hur bär man sig åt för att lösa detta? ska man ladda hem nå slags drivisar och lägga i någon katalog... eller är det helt enkelt så att jag är helt ute och cyklar =)) ?

nu vet jag inte vilken kernel du kör men i 2.4.21 och 2.4.22-rc2 finns det iaf:
"Silicon Image chipset support
CONFIG_BLK_DEV_SIIMAGE
This driver provides (U)DMA support for the SII3112 SATA controllers
and for the CMD/SI680 UDMA/DMA ATA controller."

så om du har en kompilerad kärna utan Silicon Image stöd så kan du ändra
från
# CONFIG_BLK_DEV_SIIMAGE is not set
till
CONFIG_BLK_DEV_SIIMAGE=y
i din .config-fil och sedan köra
make oldconfig dep bzImage modules modules_install
för att slippa gå igenom hela config-processen igen.

/Thomas
--
== thomas@northernsecurity.net | thomas@se.linux.org
== Encrypted e-mails preferred | GPG KeyID: 114AA85C