Re: ATA133 Kontroller kort

On Sunday 17 August 2003 23.39, Thomas Sjögren wrote:

> första disken får /dev/hda, den andra /dev/hdb.
> första partitionen på första disken heter /dev/hda1 osv om det är
> ide-diskar vi pratar om.

Mjaaa.... är det hela sanningen? Är det inte så, att de två IDE-kanaler som
brukar finnas på varje moder kort blir hda-hdd, och om det finns en
Promise-kontroller med ytterligare två kanaler (vilket är vanligt på moderna
moderkort) så blir dessa hde-hdh, oavsett om man stoppat de första två
kanalerna "fulla" med diskar/CD-spelare. Samma sak händer om man trycker in
ett IDE-kontrollerkort. Jag tippar att dina nya diskar, de som sitter på
PCI-kortet, kommer att heta hde och hdg, om de fått varsin kanal.

Så blev det nämligen när jag klämde in ett IDE-kort i en gammal dator.

/Fredrik Persson