Re: Korskoppla ett seriellt if

Morn!

At 12:49 2003-08-05, you wrote:
Niclas Söderlund wrote:
på maskin A(debian) har jag ett modem inkopplat på ttyS0
på maskin B(w32) har jag inget modem
om jag på
maskin B(w32) kopplar en seriell kabel på com1: till
maskin A(debian) ttyS1
kan jag då på något vis få Debian att vidarebefodra allt till ttyS0
Jag vill inte ha ytterligare ett modem kopplat på w32-maskinen eftersom jag då måste forka ut en till kabel från telenätet till den, jag vill kunna använda samma modem som sitter på debian-burken.

Det är lättare att förstå vad du vill om du säger vad du vill ha när det är färdigt istället för att presentera en halv lösning på ett odefinerat problem.

(se http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html )

Om du inte förstod frågan kan du ansöka om svenskakurser här

http://www.su.se

och du kan lära dig vett och etikett här

http://www.emcp.com/college_resource_centers/resourcelist.php?GroupID=26

Om du har ett problem med en fråga så anta aldrig att de +2000 andra som läste frågan inte förstod den, om du ändå vill flame'a gör det direkt till den som skrev det istället istället för att vara ett arsle och störa +2000 andra med ett fullständigt onödigt mail.

Jag har 1 svar som standard rätt att skicka med CC till listan enligt netiquette vilket jag nu brukar.

Jag antar att du vill slippa ha skärm och tangentbord på din maskin och vill kunna komma åt den på samma sätt som med t.ex en Sun-maskin?

Helt fel, har ingen aning om vad du läste med men det gick inte in. Personen innan dig som svarade inom 10 minuter kunde exakt förstå min fråga och visste också på ett ungefär vad som skulle kunna behövas. Jag löser det just nu enligt den modellen och det kommer antagligen fungera alledeles utmärkt. För övrigt har jag en egen byggd terminal till mina openvax och pdp burkar här hemma så vty'er är inte problemet och inte heller något som var med i frågan.

* Skaffa en modemsladd, en könbytare och ett nollmodem som passar emellan.
* Sätt upp getty eller mgetty att lyssna på ttyS1, googla efter "hardwire" om du inte hittar mer om hur.
* Logga in via t.ex Hyperterminalen direkt.

Vill du köra ip så kan i alla fall mgetty göra jobbet med ppp (eller RAS som det kallas i Windofs-världen). Det går garanterat med andra gettys också men det har jag inte provat.

Sedan blir det väl bara till att googla efter hur man kör ppp i windows utan ett modem emellan. Det går ju säkert men som vanligt känner man sig väl som först i världen när man försöker.

Ignorerar enligt ovan det du precis skrivit eftersom det inte är applicerbart.

Hälsningar Martin, halsfluss-på-semestern-grinig.0

Hälsningar Niclas, fyra-veckors-semester-och-äntligen-tid-medan-frugan-är-utomlands-att-fixa-saker-som-ligger.gz

|_|_|_|_| Mvh Niclas Söderlund
|_|_|_|_| All work and No play makes Jack a dull boy