Re: kill -9 mount, ytterligare ledtråd.

On Mon, 4 Aug 2003, Johan Björklund wrote:

> Du verkar vara en aningens ambitiös. /etc/mtab är en systemfil som
> kerneln använder för att hålla reda på vilka filsystem som är monterade.
> Den ska man _aldrig_ röra, om man inte vill ha problem ...

Hehe, och problem är vad jag fick :).

> Antagligen har du blandat ihop /etc/fstab och /etc/mtab. Om du lägger
> till din rad i /etc/fstab och försöker igen borde det gå bättre,
> förutsatt att /etc/mtab är hel.

Japp, så var fallet. Pga min enkelspårighet fortsatte jag på fel spår rätt
långt innan jag vände för att kolla den andra avfarten. Men efter ett "man
fstab", "man mount" och lite experimenterande lyckades jag få en
fungerande lösning. Efter att ha tagit bort /etc/mtab~ så har datorn
dessutom slutat klaga. Nu återstår bara att läsa lite "man ps" som
Torbjörn föreslog i ett senare mail så jag lär mig varför mina elaka
processer blev så odödliga. Jag lovar att aldrig mer pilla på /etc/mtab
;).

> Hoppas du har blivit lite klokare!

Japp, tack för hjälpen!

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?1141
RFC2440 fingerprint: 4445 BB5E AE67 A0C9 7B25  5715 F938 88CB 7A10 2364