Re: kill -9 mount, ytterligare ledtråd.

On Mon, Aug 04, 2003 at 14:06 CEST,
	 Tommy Dugandzic <todu5811@home.se> wrote:
> # umount /dev/hdb1
> Cannot create link /etc/mtab~
> Perhaps there is a stale lock file?
>
> Varför ska den hålla på med min backup-fil som texteditorn joe automatiskt
> skapar? Hmm..
>
> # mv /etc/mtab~ /etc/mtab~.tommy

Du verkar vara en aningens ambitiös. /etc/mtab är en systemfil som
kerneln använder för att hålla reda på vilka filsystem som är monterade.
Den ska man _aldrig_ röra, om man inte vill ha problem ...

Antagligen har du blandat ihop /etc/fstab och /etc/mtab. Om du lägger
till din rad i /etc/fstab och försöker igen borde det gå bättre,
förutsatt att /etc/mtab är hel.

Hoppas du har blivit lite klokare!

mvh
| Johan Björklund <the@whero.net> http://whero.net/         |
|  PGP = 813B 014F C0FA B56C FA70  31DC 1C11 3A20 B02B C881 |