kill -9 mount, ytterligare ledtråd.

# mount
/dev/hdb1 /mnt/8gig ext3 rw 0 0

Så den tror den är mountad alltså.

# umount /dev/hdb1
Cannot create link /etc/mtab~
Perhaps there is a stale lock file?

Varför ska den hålla på med min backup-fil som texteditorn joe automatiskt
skapar? Hmm..

# mv /etc/mtab~ /etc/mtab~.tommy

# umount /dev/hdb1
umount: /dev/hdb1: not mounted

De gamla hängde "mount /dev/hdb1"-processerna går dock fortfarande inte
att döda med kill -9.

# mount /dev/hdb1
mount: can't find /dev/hdb1 in /etc/fstab or /etc/mtab

Jaha? Så nu tar sig datorn friheten att på eget bevåg ta bort raden jag
nyss lade till i /etc/mtab för min /dev/hdb1. Jag lägger väl dit den igen
och är noga med att avsluta filens innehåll med en radbrytning denna gång
då.

..eller förresten: Jag kör denna rad istället som jag vet funkade innan
allt strul med dem odödliga, hängda processerna:

# mount /dev/hdb1 /mnt/8gig/

Nähe.. Nu hängde sig Bash igen. Fast inga felmeddelanden. Däremot
"klickade den till" med ett ljud som påminner mig om klickandet när en hd
var fysiskt trasig. Hmm.. Jag provar:

# fdisk /dev/hdb

Det gick bra.

Command (m for help): p

Disk /dev/hdb: 255 heads, 63 sectors, 1027 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

   Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hdb1             1      1027   8249346   83  Linux

Hmm.. Fdisk kan man ju tänka sig skulle klaga om den inte kunde prata med
hdb alls.

dmesg klagar inte heller på ngt hd-relaterat. Äh, jag startar väl om
datorn då för att åtminstone utesluta hårdvarufel. Jag återkommer :).

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?1140
RFC2440 fingerprint: 4445 BB5E AE67 A0C9 7B25  5715 F938 88CB 7A10 2364