[ot] FW, fax och samba :-)

tjopp,

håller på och bygger ihop en maskin modell-outdated för att ha som brandvägg åt mina och tjejens maskiner där hemma. Sitter och harvar med personliga brandväggar idag.

Nå, jag tänkte mig debian med alla rätta saker för att ha den som brandvägg, sen låta den ha ett modem på ett seriellt interface och där koppla min andra telefonlinje och låta den vara faxserver. Alla mottagna fax läggs på ett ställe som sedan delas ut med typ samba för lätt åtkomst från mina maskiner på insidan.

Det här ger upphov till några eventuella paradoxer och dess frågor:

1 - är det idiotiskt att sätta igång samba, ens för det interna if'et, på en fw, även om det är debian? 2 - finns det överhuvudtaget något faxserverprogram som helt dumt bara kan svara på inkommande fax och lägga dem på en utsedd plats?
3 - om 2 är _ja_ - vilka format kan den då spotta ut faxet i?
4 - vad behöver jag tänka på om jag ska ha en debianmaskin som firewall (omni-fråga :-)

Once again, i turn to ye.

Flame'a mig om jag missbrukar listan, vet inte var gränsen går. Än *snicker*.

TIA,

Niclas

|_|_|_|_| Mvh Niclas Söderlund
|_|_|_|_| All work and No play makes Jack a dull boy