Re: Argumentlistan för lång

On Fri, 1 Aug 2003, Niclas Söderlund wrote:

> vet inte om det är ett debianproblem direkt, antagligen inte, men är det
> nåt jag kan tweaka för att slippa sånt här:
>
> -bash: /bin/tar: Argumentlistan för lång
>
> ..när jag t.ex har 5000-6000+ filer i en katalog och vill antingen tar'a,
> cp'a eller mv'a. Alla kräks. Är det bash som har en limit på antal filer?
>
> All hjälp välkommen. Behöver köra ett script en gång per månad som tar'ar
> ihop en hel massa filer som kan bli +10000 om man har otur.

Som vanligt drog jag förhastade slutsatser :/.

Ignorera mitt förra mail. Sekunden efter att jag postade det såg jag ditt
felmeddelande och tänkte: "Men..".

Datorn klagade ju på antalet argument. Inte antalet samtidigt öppna filer.
Så jag gjorde ett litet test:

#!/usr/bin/perl

for ($i=0;$i<=100000;$i++){
`echo test > $i`;

Intressant (men OT) är att de första 10000 filerna tog 1 min att skapa. De
sista 10000 tog fem min. Dessutom tog perlscriptet 100% av min cpu. Jag
försökte grep:a "echo test" och lyckades en gång av 40 försök. Så "top"
visade dels att idle var 0-1% och dels att alla processer tillsammans bara
tog ca 5% av cpu:n :). Top kan tydligen inte fatta att 1.pl egentligen tog
95% av cpu:n. Den trodde att den bara tog 1% :).

Jag provade sen att köra "tar zcvf t.tar.gz .". Det funkade trots att jag
hade "ulimit -n 1024". Så jag undrar hur dina cp, mv och tar-rader såg ut
när du fick felmeddelandet du citerade?

Ytterligare en OT-grej är att t.tar.gz blev 1156791 bytes lång. Med tanke
på hur repetativt innehållet var trodde jag att gzip skulle lyckas packa
det bättre.

Oh well..

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?1132
RFC2440 fingerprint: 4445 BB5E AE67 A0C9 7B25  5715 F938 88CB 7A10 2364