Re: Argumentlistan för lång

On Fri, 1 Aug 2003, Niclas Söderlund wrote:

> Tja,

Yo,

> vet inte om det är ett debianproblem direkt, antagligen inte, men är det
> nåt jag kan tweaka för att slippa sånt här:
>
> -bash: /bin/tar: Argumentlistan för lång
>
> ..när jag t.ex har 5000-6000+ filer i en katalog och vill antingen tar'a,
> cp'a eller mv'a. Alla kräks. Är det bash som har en limit på antal filer?

Japp. "man bash" och sök efter "ulimit".

> All hjälp välkommen. Behöver köra ett script en gång per månad som tar'ar
> ihop en hel massa filer som kan bli +10000 om man har otur.

Min dator tillät inte ett icke-root konto ändra på max antal tillåtna
öppna filer samtidigt. Men som root fick jag det. Så gör så att scriptet
har root-behörighet när det körs.

Scriptet:

ulimit -n 100000
tar zcvf ruggigt_massor_med_filer.tar.gz *
ulimit -n 1024 # återställer maxgränsen.

Fast det kanske finns en anledning till att gränsen från början är 1024
även för root. Berätta om datorn kraschar när du gör detta ;).

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?1131
RFC2440 fingerprint: 4445 BB5E AE67 A0C9 7B25  5715 F938 88CB 7A10 2364