Argumentlistan för lång

Tja,

vet inte om det är ett debianproblem direkt, antagligen inte, men är det nåt jag kan tweaka för att slippa sånt här:

-bash: /bin/tar: Argumentlistan för lång

..när jag t.ex har 5000-6000+ filer i en katalog och vill antingen tar'a, cp'a eller mv'a. Alla kräks. Är det bash som har en limit på antal filer?

All hjälp välkommen. Behöver köra ett script en gång per månad som tar'ar ihop en hel massa filer som kan bli +10000 om man har otur.

- Niclas