Problem med kärnan (was: XFree86 "Screen" problem)

On 31 Jul 2003, ZekeVarg wrote:

> Provade bygga 2.4.21 kernelen "The debian way" med samma resultat,
> bootar om efter: Loading Debian.................

Jag fick ungefär samma felmeddelande när jag av misstag försökte ladda
en kärna som var byggd mot fel cpu-typ förra veckan. Har du kollat så
att du har rimliga/vettiga/korrekta värden i din kernel-config?

Dessutom är debians 2.4-kärnor glada för att använda initrd-bilder för
boot-processen. Har du kollat om din kärna är byggd med initrd-stöd
och isåfall att du har lagt till "initrd=/initrd-filen-urban" på rätt
ställe i din lilo.conf?

När du kör lilo -v får du några felmeddelanden då?

> Testade Knoppix live-cd och den funkar bra på mitt system, funderar
> på att installera denna istället då den är debian-baserad.

Jag tycker att det verkar som att gå över ån efter vatten. Det är
antagligen meckigare eftersom du då i efterhand får bootstrappa en
debian-dist ovanpå knoppix-disten.

Jag menar, får du inte ens rätt på din kärna så... ;)

--
Fredrik Jonson