Re: [OT] Nu ni, behöver jag er hjälp. TV-kort

On Sat, 2003-07-26 at 01:37, Markus Olsson wrote:
> Ja, jag vet att det är lite OT men jag skulle verkligen behöva hjälp och
> det är rätt så brådskande..
>
> Idag gick jag in till databutiken här i stan och beställde mig ett
> tv-kort lite sådär på impuls. Jag tog ett Hauppauge WinTV Go!.
>
> Nu sådär i efterhand blev jag väldigt rädd för att det var dumt gjort av
> mig. Jag vill inte lägga ut 700 spänn för ett kort som jag inte kan
> använda i Linux (windows är != ett alternativ).
>
> Så min fråga till er är alltså följande. Har ni någon gång haft eller
> sett ett WinTV Go! in action eller vet ni hur väl det fungerar/om det
> [...]

Hej!

Jag har inget sådant tvkort, däremot ett Leadtek TV2000 Deluxe (har för
mig att det heter så). Och när jag satt och lekte med att få igång det
så kom jag underfund med att _alla_ tvkort som bygger på bttv chip skall
fungera utan problem i Linux.
En lspci på min burk ger detta:
00:0d.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video
Capture (rev 11)
00:0d.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture
(rev 11)
säger din något liknande med så skall det inte vara några som helst
svårigheter att få igång det.

F.ö. kan jag rekommendera ett program som heter 'tvtime' när du skall
kika på tv. Det är ungefär som WinTV, fast med betydligt bättre bild :-)
Tvärr finns det inte som .deb packet, men såsen finns här: tvtime.sf.net

Hoppas du blir nöjd med resultatet.

//Tobbe