Re: [ot] Nej, inte ramar! [was: Html-editor]

On Fri, 25 Jul 2003 11:40:41 +0200 Niklas Höglund <su99-nho@nada.kth.se> wrote:

> [...]
> av presentationssätt.  När man använder tabeller för layout bryter man
> mot det, för det gör det svårare att visa sidorna t.ex. på en
> handdator.  CSS är mycket bättre, för det kan man stänga av.  Om sidan
> fungerar bra öven med CSS avstängt tycker jag att det är OK.  Men när
> man använder CSS blandar man ihop menykod med sidinnehållet.  Om jag
> t.ex. kör lynx kan jag ju lätt scrolla förbi menyn, även om den i vissa
> sidor när den blivit av med sin layout ibland kan vara flera skärmsidor
> lång, men jag kan tänka mig att det är jobbigare för t.ex. blinda som

Det är ganska lätt att lägga menyn sist i koden, men med hjälp av CSS visa den först. På så sätt slipper blinda få menyn upprabblad först vid varje sidvisning och andra som använder icke-CSS-webläsare slipper scrolla.

> Och när man sedan ändrar i menyn i en sida kan
> man lätt glömma att ändra i andra sidor som innehåller samma meny.  (Det
> har jag sätt flera gånger, fast då var det säkert tabell-baserad layout,
> men det gör ju ingen skillnad.)

Jag använder alltid server-side includes eller skriptade sidor som omgenereras efter ändring.

--

  mattias östergren  | /"\
   compsci student   | \ /  ASCII Ribbon Campaign