Re: [ot] scp

Hejsan Niclas!

Eftersom som du verkar ha nycklar utan lösenord så kan du sätta upp
ett cron-jobb som på backupdatorn (t.ex. var 10:e minut) kör:

 rsync -a -e ssh 'användarnamn@dator:/katalognamn' 'backupplacering'

Har t.ex. 10.000 filer, men endast några få som ändras/är nya så ska
denna backup max ta några sekunder.

-a eller --archive (eller -rlptgoD) anger arkivering och bibehåller
alla attribut.

mvh Nils

P.S. Du kan självklar lägga till kommandot '--delete' som tar bort
filer från din backup som inte längre finns på sändande sidan. På så
sätt underhåller du en exakt kopia hela tiden.