Re: [ot] Nej, inte ramar! [was: Html-editor]

Thomas Nyman:

> har lite svårt att förstå detta med varför frames är av ondo (se nedan).

Ramar är oftast av ondo eftersom det gör det svårt att navigera. Det
finns många dokument som beskriver varför, testa att söka på Google
efter "frames evil" så hittar du många exempel.

Det *finns* användningsområden, dock. Jag har en (1) sida av mina 900
på min personliga webbplats som använder ramar (en bildparad).

> om man nu inte skall använda frames vad är den lämpligaste metoden
> för att variera utseendet på en och samma sida (utan att behöva skapa
> avancerade bilder att använda som bakgrund)?

Du kan lätt göra det de allra flersta försöker åstadkomma med ramar med
relativt enkel CSS-kod. Se t.ex http://www.debconf.org/debconf3/ som
ett exempel. Sidorna ser ut att innehålla ramar (navigationslisten
rullas inte), men det gör de inte.

--
\\//
Peter - http://www.softwolves.pp.se/