Re: [OT] - X kontra Aqua

On Fri, 11 Jul 2003 14:54:10 +0200 "Martin Burman (fka Berg)" <martin@default.nu> wrote:

> Problem och problem....
> Jag har svårt för:
> *gummisnoddsfeelingen jag upplever även på relativt potenta maskiner.

 Det här är nog ganska specifikt för xfree på linux, men det lär bli bättre med 2.6.
 X på en SGI-burk är rätt fult (i sin grundinställning), men går som ett skott.

> *att vissa program inte behandlar klippbordet som jag vill. För några
> månader sedan försökte jag klippa mellan två applikationer, jag har för
> mig att det var mellan Mozilla och Kword (men kan ha fel). Det gick bara
> inte, det kom in begagnat content hur jag än försökte. Jag misstänkte då
> att Mozilla inte använde gemensamt klippbord överhuvudtaget eftersom det
> funkar mellan olika Mozilla-applikationer. Efter att ha läst dagens länk
> så är jag inte längre så säker på att det var/är problemet.

 Som sagt högre upp i tråden; applikationernas fel. Inte X.

> *att det inte "hänger ihop", KDE och även Gnome börjar få lite hyfs på
> detta nu men så ska alla applikationer byggas för något av dessa framework.

 Feature, not bug. Men jäkligt störande/fult ibland. (En av anledningarna att jag gillar picoGUI)

> *salladsmentaliteten, en x-server som kör en fönsterhanterare som kör
> ett API-framwork. Det är knixigt att få det att limma ihop snyggt tycker
> jag. (Nu börjar låta gnällig, men försök förstå vad jag menar istället
> för att hänga upp sig på orden i sig)

 Server/Client är en av huvudtankarna med X.

> Jag gillar alltså windows desktop skarpt, ett enda klippbord, högerklick
> för att byta upplösning/färgdjup, inga tramsiga paletter som föröker
> emulera fler färger än vad man har så det slutar med modern konst
> istället för en halvsjaskig bild.
> De har lyckats fint med t.ex skrivarinstallationer, ljudkortsfunktioner
> med mera. Dessutom går det förbaskat fort.

 X har väl inget med skrivare och ljudkort att göra?

> [...]
> och Gnome eller än att jag inte förstår att det går fint att skriva fina
> applikationer som råddar om inställningar åt en enligt modellen med
> kontrollpanelen.
> Jag tycker även att det är roligt att pula men att rekommendera t.ex ett
> företag som lever på att debitera andra sin tid ett X-system skulle jag
> aldrig stå för. Det tar ju flera dagar att få till en fungerande
> installation och ve den som byter hårdvara, t.ex grafikkort mellen
> måndagen och tisdagen oavsett anledning. Eller få till en schysst
> skrivarinställning som dessutom kan delas med andra.

 X har som sagt inget med skrivare att göra, men CUPS löste alla mina sådana problem.
 Själv har jag aldrig haft (några större) problem med att få X att fungera, men det betyder ju inte att andra kan råka ut för det

> Det var med bakgrund av detta som jag blev kär när jag satt med MaxOS-X,
> allt hängde ihop, det fungerade och det gick grymt fort. Och så snygg
> den är sen.
> Med en riktig prompt där man då kan scripta, döda processer och allt
> annat som jag uppskattar.
> Att Apple valt att göra en helt egen fönsterhanterare istället för att
> porta en befintlig tolkar jag som att de helt enkelt tycker den är för
> dålig/ger för dålig prestanda och de om några borde väl veta hur ett GUI
> ska designas?

 De har ju inte bara en egen fönsterhanterare. Det är ju ett helt (nåja...) nytt grafikhanteringssystem.

> [Har jag startat ett flame-war nu?!?]
>
> Hälsningar Martin

/Mattias

--

  mattias östergren  | /"\
   compsci student   | \ /  ASCII Ribbon Campaign