Från: Magnus Wiklander
Skickat: den 10 juli 2003 12:53
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Ämne: SV: procmail

Kör sendmail.

Kan juh vara sendmail som levererar den till /var/mail/$USER

men om jag flyttar användarens hemkatalog till /var som är en egen parttion och sätter quotan där så får jag följande.

procmail: Quota exceeded while writing "/var/home/mailtest/mbox"
procmail: Quota exceeded while writing "/var/mail/mailtest"
550 5.0.0 mailtest... Can't create output

Så verkar vara procmail iaf. tycker det borde gå att hårdsätta att inte deufalta till /var/mail/$USER.

Så här ser min localmailer rad ut i sendmail.cf
Mlocal,         P=/usr/bin/procmail, F=lsDFMAw5:/|@qSPfhn9, S=EnvFromL/HdrFromL, R=EnvToL/HdrToL,
                T=DNS/RFC822/X-Unix,
                A=procmail -a $h -d $u

Jag har testa och om quotan för användaren överstigs så levererad mailet till /var/mail/$USER
Har patchat om procmail
apt-get source procmail
cd /usr/src/procmail-*/
regigerat
src/authenticate.c
bytt ut
/*#define MAILSPOOLHOME ".mail"
till
#define MAILSPOOLHOME "/mbox"

Då levererar den endast till $HOME/mbox
och studsar i andra hand.

Men vill helst att slippa behöva patcha om i procmail varje gång procmail byts ut.
Dessutom så skricker debsums fel nu eftersom det inte är orginal cechsumman på procmail binären och de andra filerna som byts ut.

Så här ser det ut i procmail manualen.

/var/mail/$LOGNAME     system mailbox; both the system mailbox and the immediate directory it is in will be
                       created every time procmail starts and either one is not present

Hittade dock detta som jag skall testa nu.

       ORGMAIL               /var/mail/$LOGNAME
                             (Unless -m has been specified, in which case it is unset)
detta borde man kunna sätta i sin /etc/procmailrc så skall den inte försöka iaf.

Mvh Magnus Wiklander.